Hukum Memakai Alat Untuk Memancungkan Hidung

Hukum Memakai Alat Untuk Memancungkan Hidung.Assalamualaikum dan selamat sejahtera, baru-baru ni banyak produk yang direka untuk memancungkan hidung dijual secara meluas di rangkaian sosial ini. Produk ini katanya boleh memancungkan hidung dan untuk menjadikan hidung anda lebih cantik.

Hukum Memakai Alat Untuk Memancungkan Hidung

Tapi ramai tak tahu apa hukumnya menggunakan produk itu semata-mata untuk kelihatan cantik. Ada seorang hamba Allah yang mengajukan soalan kepada Ustaz Azhar Idrus berkaitan hal ini

 

Hukum Memakai Alat Untuk Memancungkan Hidung

#Tak boleh memakainya jika bukan sebab membaiki kecacatan atau sebab kemalangan. -UAI-

~Jadi yang dah tahu tu, mari sama2 sebarkan kepada rakan-rakan yang lain agar semua tahu hukum memakai alat untuk memancungkan hidung ini..

 

Jangan lupa tekan like dan share kepada kawan-kawan lain :)

 

Incoming search terms:

  • hukum memancungkan hidung
  • alat memancungkan hidung
  • memancungkan hidung
  • hukum memancungkan hidung dalam islam
  • alat untuk memancungkan hidung
Artikel lain..

Comments

    • maellubang says

      btl ke ustaz ni, dia faham sains tak? – membentuk tulang hidung bukan mengubah ciptaan tuhan kan?..tulang hidung ni lembut, senang dibentuk. Tak percaya cuba tumbuk kuat2, mesti bengkok sampai ke tua..

      sama seperti tulang keting, org main tomoi ketuk dengan botol untuk bagi keras, mengubah ciptaan ke tu?..okey contoh lain, org membuang selulit, merampingkan perut, dari gemuk jadi kurus..itu mengubah ciptaan tuhan jgk ke?

      wallahualam..maaf jika hamba tersilap – kadang2 ustaz pun ada yang tak betul. Contohnya dulu semua ustaz kata korek hidung masa bulan puasa batal, pakai minyak wangi ada alkohol tak sah sembahyang..sekarang bila ramai ustaz yang lebih bependidikan tentang sains dan kajian hadis baru hukum tu dpt diperjelaskan semula

  1. musykil says

    Hmmm… sekadar bertanya… kemusykilan… tidak boleh dipakai melainkan kecacatan etc… ini bermakna, ia tidak boleh digunakan untuk tujuan kecantikan atau dengan kata lain, mengubah apa yang telah sedia ada… so, alat ini boleh dikatakan sama fungsinya dengan pendakap gigi, corset atau bengkung, alatan kosmetik, etc yang mana tujuannya untuk kecantikan dengan cara mengubah bentuk badan dan paras rupa… kalau alat ini tidak boleh digunakan, kenapa yang lain boleh?…

    • Nizarazu says

      terima kasih, soalan yang baik.. Islam agama yang menggalakkan keindahan, dalam masa yang sama ia mengajar umatnya untuk sentiasa bersyukur dengan apa yang telah Allah kurniakan kepada diri mereka. Manusia diciptakan dengan sebaik-baik kejadian, Apa yang ada pada batang tubuh kita, itulah yang terbaik. Kita sewajarnya bersyukur dengan apa yang telah Allah kurniakan.. untuk pendakap gigi jika dirujuk kepada umum hadis, ianya telah sabit keharaman sekiranya apabila ia dilakukan semata-mata untuk kecantikan dan menjadikan wajah lebih menarik. Imam an-Nawawi Rahimahullah menyebutkan sebab atau ‘illah diharamkan kerana adanya unsur di atas, khasnya kerana kecantikan. Tetapi jika dilakukan kerana keperluan perubatan, atau terdapat cacat pada gigi atau yang seumpamanya, tidaklah mengapa. (Syarah Sahih Muslim: 7/361).

      Ia akan menjadi lebih terlarang apabila ia dilakukan untuk menipu manusia lain supaya kelihatan lebih muda dan lebih cantik. Contohnya memakai pendapat gigi agar kelihatan lebih cantik ketika mahu meminang seorang wanita dan sebagainya. Dr. Abdullah al-Faqih dan komiti fatwanya menyatakan: Jika seseorang melakukannya untuk menipu atau memperdaya sesiapa yang melihatnya, samaada ia bertujuan untuk perkahwinan atau sebagainya, maka ia terlarang.

      Namun pemakaian pendakap gigi dihukumkan harus sekiranya ianya bertujuan selain daripada tujuan diatas. Hukumnya harus apabila ia dilakukan untuk menutup keaiban yang ada pada wajah seseorang. Contohnya, kedudukan gigi yang terlalu berbeza daripada orang ramai sehingga menimbulkan ketakutan kepada orang yang melihatnya.. Wallahua’lam.. boleh rujuk sini –> http://imamudasyraf.com/v2/?p=386

      bengkung juga biasa dipakai slps bresalin, pakai bengkung supaya otot perut yg lemah selepas bersalin boleh dipulihkan dan tidak menggeleber selepas bersalin.. Boleh membantu mengembalikan bentuk tubuh dan sebagainya..

      boleh rujuk ustaz dan ustazah untuk keterangan lanjut..

  2. says

    Assalamualaikum

    Saya ada soalan.Berkenaan dengan mengunakan alat bantuan memancung kan hidung.
    Bagai mana pula jika niat kita untuk sedap di pandang oleh suami/istri ?

  3. jimmy says

    erm. nk tny pendapat yg ni pula.. sy student yg rabun jauh.. dlm klas kdg sy kena duduk blkang2 so slide kt dpn kurang jelas atau x nampak langsung. sy kena pakai spec mata tp spec tu asyek jatuh je sbb keadaan hidung sy yg kemek. so persoalannya kt sni bole ke kalau sy pakai produk mancungkan hidung tu hny kerana nak memperbaik keadaan pemakaian spek tu??

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *