Pandangan Dunia Terhadap Tun Dr Mahathir

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, mesti ramai di antara kita yang lahir semasa pemerintahan Tun Dr Mahathir Bin Mohamad, bekas Perdana Menteri ke – 4 Malaysia iaitu dari (16 Julai 1981 – 30 Oktober 2003) dan merupakan pemimpin kedua di Asia Tenggara (selepas Presiden Suharto dari Indonesia) yang paling lama memegang jawatan ketua kerajaan iaitu selama 22 tahun.

Tun Dr Mahathir merupakan salah seorang yang dikatakan berpengaruh dan banyak pandangan-pandangan dunia yang diberikan terhadap Tun Dr Mahathir. Antaranya

Akhirnya saya mempunyai hubungan yang baik dengan Dr. Mahathir dan mengagumi dan menghormati beliau. Beliau adalah seorang yang tegas, bijak dan praktikal

Margaret Thatcher – Bekas Perdana Menteri Britain dalam Biografinya betajuk ‘The Downing Street Years’, hlm. 502

 

 

 

“Saya amat kagum dengan kepimpinan Dr. Mahathir dan saya kagum dengan pencapaian negaranya yang sukar dipercayai di bawah kepimpinan beliau sejak beberapa tahun yang lepas”

Bill Clinton – Bekas Presiden Amerika, kata-kata beliau kepada wartawan di Washington selepas pertemuan dengan Dr. Mahathir yang dirancang 45 minit berakhir menjadi 1 jam 20 minit

 

 

“Malaysia di bawah pimpinan Dr. Mahathir bukan sekadar kawan kepada Afrika Selatan tetapi kawan yang telah diuji walaupun dalam keadaan yang sukar. Malaysia ialah pembebas bumi ini dari aparteid. Kerana itu, Malaysia senantiasa di hati kami. Kami mahu Malaysia bukan sahaja menjadi rakan dagangan utama Afrika Selatan di benua Afrika tetapi juga rakan dagangan terpenting di hemisfera selatan”

Thabo Mbeki – Timbalan Presiden Afrika Selatan sewaktu mengalu-alukan kunjungan Dr. Mahathir ke negara itu pada Ogos 1995

 

 

“Dibawah pimpinan Dr. Mahathir, Malaysia melalui pembangunan ekonomi yang sungguh menakjubkan tetapi pada waktu yang sama nilai-nilai tradisi dan rohani tetap dihormati yang mendorong kepada kestabilan politik. Di bawah pimpinan beliau pembangunan ekonomi serta kemajuan politik berjaya diletakkan pada asas yang kukuh”

Allahyarhamah Benazir Bhutto – Bekas Perdana Menteri Pakistan, memberitahu wartawan MASSA, Sukhvinder Kaur dalam satu temu ramah eksklusif pada 8 Julai 1995 di Kuala Lumpur

 

 

“Rakyat Negara ini (Malaysia) bertuah mempunyai pemimpin yang berwawasan seperti Dr. Mahathir Mohamad. Kebijaksanaan Dr. Mahathir sebagai pemimpin Islam telah mengagungkan kerajaan-kerajaan Islam di seluruh dunia termasuk kerajaan Amerika Syarikat”

Shaykh Muhammad Hisham Kabbani – Pengerusi Majlis Tertinggi Islam Amerika sewaktu melawat Malaysia pada 12 Februari 2002

 

 

Itulah sedikit sebanyak pandangan-pandangan dunia terhadap Tun Dr.Mahathir iaitu bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke – 4 . Jadi apa pula pandangan anda terhadapap Tun Dr Mahathir ini?

Via – Gempak.org

Incoming search terms:

  • tun mahathir
  • tun dr mahathir
  • kebijaksanaan tun mahathir
  • pandangan dunia terhadap malaysia
  • mahathir di mata dunia
Artikel lain..

Comments

  1. SAYA A.RAHIM says

    YANG BENAR TETAP BENAR TETAPI TAK ADA MANUSIA YANG SEMPURNA DIATAS MUKA BUMI KECUALI MUHAMMAD RASULULLAH(MAQSUM). SEBENARNYA APABILA KITA MENUNJUK ATAU MENCARI KESALAHAN ORANG LAIN TAPI TAMPA KITA SEDARI EMPAT LAGI JARI MENGARAH KEARAH KITA SENDIRI.DEKATKAN DIRI DENGAN ALLAH PASTI SELAMAT DUNIA DAN AKYIRAT.

  2. ntah la .. says

    allah s.w.t beri bumi untuk kita jalani kehidupan atas kita sendiri . Siapa kita ? Siapa tuhan kita . Apa pegangan kita . Memang nabi muhammad s.a.w tu memang manusia sempurna . Tapi jangan salah erti kan . Nabi di amanahkan untuk memimpin umat islam . Ajaran agama islam . Beliau tetap seorang manusia . Tapi darjat nya … Tinggi di kalangan umat .. Untuk di pandang , di dengar .. Em .. Tapi masih lagi yang tak memandang dan tak mendengar . harap jangan la salah erti kan . Dalam keluarga pemimpin nya ibu bapa kita . Mereka manusia . Tapi itu la kedudukan dalam keluarga . Pemimpin . Kita perlu pemimpin . Dalam kampung ada la tuk penghulunya . Dalam negeri ada la menterinya . Dalam negara ada la perdana menteri nya . adakah kita seorang yang mendengar dan sentiasa mengikut ? Di zaman sekarang ni ? Kalau zaman rasul dulu . Agaknya .. Macam mana ye ? Tepuk dada tanya selera . Kenapa perlu soal isu kesempurnaan dalam islam merujuk pada rasul sedangkan dalam al quran dah tertulis hanya dia sahaja . Zaman sekarang ada lagi ke ? Macam mana dengan imam mahadi ? Kalau itu ye la . Kenapa mesti salah erti kan ? Zaman sekarang pun nak hidup pun tercungap cungap apa lagi zanan nabi . Zaman sekarang nak pergi masjid pun naik kenderaan . Apa lagi zaman nabi nak ke masjid jalan kaki . Ini soal zaman . Kalau dah ini la zaman nya . Terima aje la . Jadi nya isu sekarang .. Apa pencapaian untuk semua . Bukan untuk individu je .

    • sohai says

      rajin keje ade la duit… kau malas tk de la duit.. ape ke bodo soalan kau nie… duduk goyang telur kote… kau ingat boleh kaye ke… bodo…

    • farid says

      aku jumpa dia dkt pasar borong selangor naik kete kancil je.. boss gua tegur dye knpe naik kancil.. dye jawab rilek je.. saya bukan lg perdana menteri.. buat apa naik kete mahal kalau nk ke pasar.. #respect mahathir

    • Borgondo says

      MICHIO ni mulut serupa tong taik gampang abis!!!Cuba kau baca 10 harta yg CheDet miliki.Orang,surat-khabar,Al-Juburi kata dia kaya,kau pun macam Pak Kadok kata dia kaya.Kau ada ada selidik CSI tak tentang harta2 Mahathir???Main sedap mulut ajer orang bodoh macam ko nie!!!Baik kau duduk rumah,bukak sket Quran tu gi baca dari kau buat dosa kering macam nie.Tak pun dok diam2 jaga anak-bini elok2.Astagfirrullah al-azim.

  3. otai says

    tabik kpd TUN!! klu nak dibezakan dgn rasullullah, tak ade sorang pun dapat menandingginya. baginda hanya menyebarkan ajaran islam sebaik mungkin. so tajuk skang ni berkaitan pandangan dunia terhadap TUN. kn simple tu.. bukan perbezaan TUN dgn RASULLULLAH!! klu smua nak bezakan dgn rasullullah, tak ade sorang pun layak nak menandingginye walaupun imam mahadi. rasullullah pun dah tak ade. yang ditinggalkn ialah alquran & sunnahnya utk diikut.. so sy mmg respect dgn pencapaian TUN selama die meminpin negara. bab aset beliau? perhhh.. mmg sedap mulut sedare cakap pasal duit rakyat & hidup tercungap2? itu antara beliau dgn tuhan. sy tak berani mcm sedare yg menuduh sesuka hati. dulu mok pok suruh blajo tak nak.. nak main jer.. dah besar nyesal plak.. kerja2 yg diambil alih oleh pekerja asing org kite tak nak buat.. MEMILIH!! pekerja indon tu ade yg siap duit kumpul utk nak hantar balik kampung menimbun.. dari mane?? mencuri? pikir2kn la.. last skali.. BERSYUKUR la.. jgn tamak..

    as salam..

  4. BiskutMery says

    org dok kutuk2 tun, yg diorg dok menaip gune latop,pc, tab sume sbb usaha tun jgk na memajukan negara n rakyat Malaysia…
    klw ta, ase nye smpai skng kite xthu teknology nieh…
    ta besyukur langsung negara kite antara ngara yg aman, wlaupon politik ta aman hahaha… peace yo!!!

  5. kuman says

    michio December 31, 2012 at 5:15 pm

    dia juga antara bekas PM yg terkaya di dunia.mana dia dapat duit banyak? duit tuh duit rakyat kan?

    Saya rasa PM kaya sebab ambik duit bapa c michio… kwang..kwang…

    • ryu says

      mybe la ambik duit bapak dia… dia dok kata mahathir ambik duit rakyat. abis pemimpin2 parti lain mana datang duit drg lak ambik duit rakyat gak an

      • genius says

        semua parti pakai duit rakyat kecuali parti yahudi PKR pakai duit dana yahudi miahahaha maybe bapak michio ade kene mengena kot miahahaha

    • ijad says

      thu x pe..dia tu pendidikan tinggi,kamu tu,pendidikan pon taraf spm.. jgn lah kutuk dia..dia tu hero malaysia selama 22 tahun..kau ada..? setakat gaji bwh rm3000 nk berlagak.fuck you..mother fucker panda.!!

      • awek Royalti Ganu says

        wkaka.. perpendidikan tinggi,tp kalo x laksanakan hukum ALLAH time memerintah malaysia, xde gunenyer derr~

        • tun terbaik says

          kenape? tun mahathir tu die tak laksanakan hukum allah ker mase die memerintah? ko tau ke selok belok kehidupan die? orng klo nak taw die baik ke tak baik ke tngok muka da tau… muka tun m tu ckup baik… die juga dikagumi oleh negara2 islam yg lain…kenapa? sbb die tu memimpin dengan cara islam tpi moden sbb tu aq respect ngn tun care die ckp, cre die senyum, cme die tde janggut ngn pkai serban jer…klo die ade janggut ngn serban msti orng ingt die ustaz sbb muka die pon muka baik… dan die mmng baik… kite patut bangge ngn bersyukur sbb allah pilih die untuk jadi pemimpin kita… aq smpai skrng msih harap die jadi pm kita smpai skrng sbb die kita maju skrng ni sbb die malaysia terkenal di mata dunia sebagai negara islam yg hebat….die mmng terbaik ^_^

        • genius says

          ape ko ingat parti lain tu bleh jlnkan ker tanggungjawab hukum hudud… phuii nik aziz yg kononnya ulama bila org pas sendiri kene tangkap berzina YB Baharin dgn bini org ko tau nikaziz cakap ape? malam tadi kawe dah sembahyang istikharah dan Allah ampukan dosa dia… tuihh sembang kencang laksanakan hukum hudud bila org sendiri kene tangkap berzina boleh dilepaskan… munafik! sebab tu la Allah tidak pernah memberi PAS menang memerintah malaysia di atas sb2 ni… dan lagi 1 Nabi Muhammad tidak pernah bersekutu dlm menegakkan agama Allah… tp ape jadi ngan PAS bleh plk bersekutu ngan org bkn islam DAP… mmg munafik! kerana politik sanggup bersekutu dgn org kafir…

        • sompet says

          Taip pun tunggang langgang spelling, nak ckp agama, agama suruh menimba ilmu awat tak pergi belajar spelling? Nak persoalkan dia tegakkan hukum Allah ke tidak, persoalkan pulak kamu dah laksanakan ke semua hukum yg Allah dah tetapkan? Jgn sibuk nak hakimi org lain kalau tak hakimi diri sendiri dulu. Awak apa tahu jasa dia terhadap org Islam berapa banyak, cuma Tun ni bukan jenis buat jasa pastu dok cerita kat paper mcm pemimpin skrg ni. Org yg tahu sejarah dia ni je tahu jasa Tun terhadap Islam besar. Tun jugak masa rancangan Hard Talk kat BBC selamba kutuk org Yahudi dan pertahankan Islam. Jgn la malukan diri sendiri dgn pertuduhan tak berasas macam ni. Pergi balik baca buku lagi bagus.

  6. ZAIN says

    saya bukan peminat Tun M, dan juga bukan penyokong Umno, kat sini saya nak ingatkan sahabat-sahabat yang tak suka dengan Tun M, simpan sendiri je, tak payah nak bising-bising, kalau dia melakukan dosa, itu urusan dia dengan Allah, Doa lah yang terbaik untuk sesama muslim, moga kita dapat keberkatan dunia dan akhirat, berkenaan dengan pujian org keatas tun M, itu adalah pandangan orang terhadapnya, mereka boleh terima kebaikan tun M maka biarkanlah, memang itu yang sebaiknya, perbuatan baik kita terima, yang x elok kita buang. fikir positif, kita ada agama untuk berfikiran rasional berbanding menggunakan kata-kata kesat..

  7. awek Royalti Ganu says

    pandangan tun M pd umno: “syaitan yg di kenali’.. hoho..
    ambe x respect tun M,, sbb slame mane dia mnjaga negara, dia tetap x laksanakan undang2 islam.. so,, xde maknanya ambe nk respect org gtu.. soal bg kjayaan,kemodenan ke hape.. da mmg dunia skrg maju, tnpa izin ALLAH,tun M xde pun,malaysia blh maju.. so, bersykur pd ALLAH,bkn pd tun M.. kt negara lain,xde tun M pun,apsal maju gk? macaiii mmg suke agung2kan manusia yg x jalankan hukum ALLAH.. k.b.t.

    • Borgondo says

      awek Royalti Ganu ni bongong sket kot!!!!Ko kata negara yg tak ada Mahathir pung maju,……mung ni tolol ke apa????kau tak tengok India,Bangladesh,Blok2 eropa timor,Afrika dan 1001 negara yg kalau aku salin kang,……tak tido malam aku dibuatnya.Dunia kalau maju tapi dapat pemimpin berfikiran macam kau,…………..perghhhhh,HANCUSSSSSSS!!!!!!Mung sendiri berdegar2 dok citer pasal agama,ntah2 bertudung pung tidak.Kalau bertudung pung,mung kenakan dgn seluar jean dan t-shirt ketat.Cakap macam ustazah bangat!!!!!Phuiiihhhhh,piiiii rahhhh!!!!!

      • ryu says

        borgondo btl tu.. nak cakap pasal hukum islam kan nak tye la sikit ni awek Royalti Ganu dah ke mu lengkapkan diri mu ngn semua ajaran islam??? , lengkap ke keluarga mu ngn ajaran islam??? mampu ke mu pimpin keluarga mu ke pada islam yang sebenar??? lau mu pun x cukup mampu nak pimpin hanya beberapa org, mampu ke mu tuk pimpin rakyat malaysia berbelion org ni ke ajaran islam yang sebenar. jgn main cakap lau otk x leh pikir ngn resional, islam pun dah ajar jgn mengina org malah kita sepatut doakan org supaya jd lebih baik, lau tu pun x mampu nak buat susah la nak ckp an

      • awek Royalti Ganu says

        aikk.. emo la plak..wkaka, kesiannn..
        ni nk cakap kt ang,, maju la mcm mana pun,tp kalo x laksanakan hukum dan undang2 ALLAH sewaktu memerintah malayssia, xde gune nyerr larr..
        one more,,klu ko x kenal aku ni sapa,tolong jgn duk kata pkaian aku ni cmna oke..
        at least, alhmadulillah,aku menutup aurat dgn sempurna, x mcm bik mama a.k.a rosmah mansur yg smpai skrg x mnutup aurat.. pm titeww DAYUSSS biaq pi bini x tutup aurat!.. ekeke, :P
        #aku slalu doa k.mah tu tutup aurat,tp syg,k.mah xmo bukak ati dia utk trime suruhan ALLAH sedangkan Hidayah da dtg sejak 1400 thn yg lepas :)

        • jai says

          sok0ng dngan awek royalti ganu, skrang2 nya awek ganu ni ckp beradap,xde maki2.. Mksud dia negara yg xde tun m tu negara yg yg maju la, yg ko borgondo yg p k0rek bngladesh sume apa hal, npk sgt otak kau xtrfkir yg bngladesh mmg negara yg xmju, tp skurang2nya bgladesh dorg brniaga kt malaysia jual bju sume dri kilang dorg sndiri, maju nya d sni..
          Yg kau pulak ryu, da masalah apa plak awek ganu ckp pasal islam, yg tiba2 kau em0 kenapa? Kau kafir ke yg takut sgt kalau agama islam d laksanakn dgn ketat? Ko tak0t ko xleh brzina? Dok pgang tngan p0wn tk0t kna saman?Kau nk sedut tun m p0wn sdut la, buat pa nk main mak bapak, macai umngok kot ko ni, pemimpin skarang mmg truk,xde c0nt0h pemimpin lgsg, fitnah bnyak, msuk c0urt xpnah menang, bla dh kalah pndai plak nk tutup kes, bini xpkai tudung, xleh nk pimpin ada hati plak nk pimpin rakyat, klu rakyat semua kafir aku xheran, ni da islam jgk, tgu ckit ari lg bini pm rambut perang plak la, bru nmpak mcm apek n nyonya kt umah trbuka raya cina.. Orang b0d0h akn membela pemimpin yg b0d0h.. Sbb krana b0d0h semua macai umn0 d perb0d0hkan oleh b0d0h.

        • genius says

          ape ko ingat parti lain tu bleh jlnkan ker tanggungjawab hukum hudud… phuii nik aziz yg kononnya ulama bila org pas sendiri kene tangkap berzina YB Baharin dgn bini org ko tau nikaziz cakap ape? malam tadi kawe dah sembahyang istikharah dan Allah ampukan dosa dia… tuihh sembang kencang laksanakan hukum hudud bila org sendiri kene tangkap berzina boleh dilepaskan… munafik! sebab tu la Allah tidak pernah memberi PAS menang memerintah malaysia di atas sb2 ni… dan lagi 1 Nabi Muhammad tidak pernah bersekutu dlm menegakkan agama Allah… tp ape jadi ngan PAS bleh plk bersekutu ngan org bkn islam DAP… mmg munafik! kerana politik sanggup bersekutu dgn org kafir…

          • jai says

            genius, kau kna taw klu skali p0wn ulamak mna yg pegang malaysia klu islam xbrsatu, hukum hudud ttp xdpt d laksanakan, bkn krana parti ja, tp skrg2nya pemimpin tu kna main peranan sbg pemimpin islam.. Dh brapa lama umn0 pegang malaysia? Smpai skarang xde jgk hukum hudud kn? Xkira la pakatan ke pas ke, msa dpan kta xb0leh ramal, mcm mna pemimpin parti bru yg pgang malaysia nti, d indonesia yg org kta org npk truk, tp d sna stngah tmpat dh d laksana hukum hudud knapa? Padahal d sna lg truk prkauman agama, tp masih boleh laksanakan hukum allah.. Sbb islam d sna brsatu, malaysia jz nk bela pemimpin yg xboleh pimpin rakyat je, aku nk taw 1 je, knapa pmimpin kta xleh pimpim istri dia brtudung? K0rg jgn ckap tu hal dia, klu k0rg brani brasa hbat sgt brdebat d sini,korg p tgur bini p.m tu.. Dh jelas yg kcik p0wn xleh pimpin ni nk plak pimpin krajaan, mcm mna dgn rkyat? Biar b.n mgalah dlu bg mna2 parti pegang malaysia plak, klu xpuas hati, 5 tahun ckup la.. Then tukar blik,yg pnting melayu islam kna brsatu.

    • says

      Weh awek royalti ganu .. mu kalu aku jupo buat sup pon org x maroh kat ku ..
      “Bodo supo tanoh ko ” Mu tau dok negaro malaysia ni antara negara maju di dunio??
      tera mu g duk di somalia .. mu bulih ko nok main iphone ??
      raso internet pon mu x kenal … dasar manusia x terima syukur ….
      PUIH RIOK HIJAU AKU ATAS PALO MU…

      • Mashiro Akira says

        Kesian Malysia antara negara maju di dunia . ? fakta mana plak kau rebat nie ? Malaysia negara sedang membangun . . Kat Asia negara maju jepun and mgkn singapura . .

  8. masih pelajar says

    saya bersyukur kepada Allah kerana Allah memberikan pemimpin-pemimpin yang dedikasi, baik dan jaga semua rakyat Malaysia.Mereka berusaha bagi kesenangan jika ada silap itu biasalah,nama pun manusia. Alhamdulillah selama 21 tahun saya hidup di bumi Malaysia, saya masih di antara mereka yang sayangkan pemimpin . Jangan tunding jari dan cari kesalahan orang lain . Bawa diri kitad kat jalan yang elok , mesti kita xkan cakap lebih kurang dekat orang lain ,sbb kita tahu,Allah memerhati setiap percakapan yang keluar dari mulut dan hati kita. :) wallahualam ..

  9. Borgondo says

    jangan layan awek Royalti Ganu tuuu.Dia dah gila.Hantar ajer kat Mat Sabu,Azmin Ali atau Raja pungkuk Nuar,pandailah dia orang baham mak wer sewel macam nie!!!!!!

    • awek Royalti Ganu says

      aikk.. da habis modal ke nk back Up pemimpin2 hang? nk kaitkan org len plak.. x suruh layan pun kan.. berani kerana benar derr… ekeke :P

      • jai says

        aku harap b.n hancur dn jd pebangkang plak, nk tg0k prmainan apa plak lepas ni, fitnah bermacam kt dsai, tp xpnah menang, apa mksud nya bla slalu kalah? Mksud nya slalu buat salah la, dsai yg b0leh pimpin istri xm0 s0k0ng, nk jgk dgn parti yg sdia ada yg xpnah menitik beratkan agama, yg tau fitnah10x, pastu msuk tv 3 paper, krajaan b.n sumbang tu,bg ni, hadiah tu, derma ini, ptut la d b0ik0t brita tv3 ngn p.m2 skali.. Menjahanamkan umat2 islam.. Bkn nk tembak kafir tp tembak islam sendri, lidah oh lidah, tajam nya kau ye..

  10. MAXIMUS says

    awek ganu… kau ingat, pr pegang malaysia boleh terlaksana ke hukum allah ? diorang skung bukan nk tegak kn islam, cuma cari alassan mcm mana nk dpt kn malaysia, dh dapat memang janji semuua dimungkiri la ,, masa tu baru nk menyesal

  11. sompet says

    Kelakar bila tgk sejarah Tun Dr. Mahathir. Dia nak buat Sepang dulu, semua org condemn dia. Skrg bila dah jadi mercu tanda, gah org Malaysia dok cerita Sepang tu kat negara I tauuu. Takde org pun kenang susahnya dia nak buat dulu. Sama jugak dgn Petronas Twin Towers. Org dok tibai bazir duit la apa la, skrg bukan main gah dok shopping sana enjoy bagai. Org Malaysia mmg tak reti bersyukur. Pastu nak bawak isu tak tegakkan hukum Islam. Sedangkan parti yg mengaku perjuangkan Islam pun, negeri bawah dia ada ke tertegaknya hukum Islam? Aku banyak kali pergi negeri tu, toksah ckp la. Selang dua tiga kedai ada dangdut, mana pernah kena rush. Dgn budak-budak sekolah jual ‘barang’, tak pernah kena tangkap. Pelacur merata-rata. Apa cerita? Jangan tepuk air di dulang, terpercik muka sendiri.

  12. Tanya Diri Sendiri... says

    Assalamualaikum… Kepada semua warga comment2..
    Saya cuma manusia biasa2 pada luaran sahaja…
    saya nak tanya pada korang semua.. siapa kita untuk hakimi orang itu benar atau salah, berdosa atau die itu syaitan… kita ni tuhan ker?

    kepada awek royalti ganu? betul dari dulu lagi hidayah sudah ada kita je kadang2 lupa.. suruhan menutup aurat sudah lama ada, bukan aurat sahaja bahkan dari semua sudut dan aspek, termasuk kata2 kita… tapi saya nak tanya, tanya la diri anda, kalau begitu cara anda berkata, adakah anda sebagai hamba ALLAH sudah mendapat hidayah? menghakimi orang dan sebagainya. hukum mana yang tidak dijalankan? adakah semata2 tidak menjalankan hukum hudud seseorang itu di labelkan sebagai tidak menjalankan hukum islam…? awek royalti ganu…. adakah anda benar2 menutup aurat mengikut cara islam… kalau benar anda tahu cara islam… saya pasti anda tahu hukum islam bukan sahaja merujuk pada hukum hudud semata2, bahkan meliputi keselamatan, pendidikan, kewangan dan sebagainya… selama anda hidup, adakah anda tidak mendapat pendidikan… sedih saya tengok, cara kita ni bercakap mcm kita ni dah penuh sangat ilmu d dada… Tanya la pada negara lain awek royalti ganu, negara mana yg mewajibkan sesuatu bangsa itu memeluk islam? hanya malaysia dan bangsa melayu sahaja.. bukan saya menolak hukum hudud, itu hukum ALLAH… tiada siapa yg boleh menolak.. Tapi tanya la diri anda awek royalti ganu… Siapa yang berani berkata orang yang tak ikut parti dia, dia orang kafir… Siapa dia untuk bagi hukum begitu? mengafirkan orang sesuka hati, dia siapa??? lagi hebat dari ALLAH ker…. nauzubillah..
    Anda pulak awek royalti ganu.. suka suka cakap orang syaitan… anda siapa?? sedih aku tengok ko ni… jaga la lidah itu awek royalti ganu… jangan suatu hari nnti, di akhirat kelak ko terpaksa cari dia untuk mohon maaf..

    ALLAH xpernah menyuruh kita sombong, menolak kabaikan orang pada kita, bahkan kita kita harus berterima kasih dan bersyukur, bukan menghina dan sebagainya… Yang baik ambil la, jangan mengeji, tetapi yang buruk buangkan lah dan berdoa supaya kita, keluarga dan keturunan kita nnti bukan sebahagian dari melakukan kesalahan itu…

    Wallahhualam…

  13. awek Royalti Ganu says

    bismillah.. assalamualaikum kpd smua yg mmbls komen2 sy.. sy x kisah korg nk kutuk PR pun,kutukla,,sy yakin ISLAM kan menang suatu hri nnti.. sy cuma mnyuarakan pndapat sy tntang tun M,,ramai yg x puas hati.. kenapa? kpd yg yg x puas hati dgn sy,knpe persoal mcm mna cara pmakaian sy,cara didikan agama sy? alhamdulillah,sy masih lg dpt mnutup aurat dgn sempurna wlaupun sdiri sy bnyk melakukan kslahan..
    usah persoal bgaimana cara khidupan sy kalo x kenal sape sy..
    kpd GENIUS,fitnah mmg mnjadi makanan umno dlu,kini dan slamanya,.. sbb dgn cara tu je umno dpt mmburuk2kan PR.. da jelas2 fitnah xkan menang, tgk sje fitnah yg d lemparkan kpd dsai,tgna dll.. bgaimana jwpnnye? trnyata beliau tdk bersalah..bab DAP plak,bkn ke umno juge brgabung dgn MCA? xnmpak lg ke yg diorg pun melibatkan org bkn melayu.. MCA jelas2 tolak hudud..
    BORGONDO,,asyik spin je, jwb hujahnye xmo.. :P
    MAXIMUS awk tau ke keadaan ble PR mmerintah akn dtg? awk leh ramal mse depan ke?yg mse depan kerja ALLAH,yg pnting skrg da blh nmpak kerjaan BN x blh memimpin negara dgn baik..
    sy pilih yg trbaik,,da jelas2 umno skrg merosakkan ummat Islam..
    TUN TERBAIK pemimpin yg baik,pemimpin yg berlandaskan syariat Islam,kalo da istri sndri xleh nk bimbing,still x tutup aurat,layak ke jd pemimpin?
    dan kpd TANYA DIRI SENDIRI: actually,, ble da jalankan hukum hudud, secara AUTOMATIK kselamatan,kestabilan ekonomi,perlembagaan akan berjaya.. sbb hukum hudud tu hukum yg paling wajib d dahulukan,, oke? kalo da laksanakan undg2 len,tp hudud x laksana,xde mknenyer la.. :) ehh,bab yg kate org syaitan d kenali,tun M sndri oke..
    ko x faham ape yg ulama’ ckp,tlg jgn nk hina ulama’, TGNA sluruh para alim iktiraf dia sbgai ulama’,ko spe nk pertikai? bab kate org kafir tu,ko x dgr sndri ap yg TGNA ckp,, aq mmg bengang sket ble org kondem tok guru aq..
    one more,,aq mngeji? abess macai2 kt ats fitnah TGNA tu hape? ko pun sme fitnah TGNA..
    sekian, wssalam..
    #kpd spe yg kutuk aq spelling x betol tu, bkn dosa pun oke.. NAJIB RAZAK lg dosa sbb smpai skrg xleh nk betulkan bini dia.. sekian~
    “kite semua x terlepas dr DOSA,tp kalo da DOSA terang2 tu,wtpe nk plih pemimpin cmtu”

  14. Tanya Diri Sendiri... says

    Maaf la cik awek Royalti Ganu… saya bukan jenis yang menghina ulama, seperti yang encik katakan… Saya pun ada guru agama saya sendiri, ada untuk tempat saya belajar.. x perlu cik awek Royalti Ganu menghina saya kata saya ini. Cik awek Royalti Ganu, adakah ayat saya sebelum ini menghina tuan guru cik? kenapa cik awek Royalti Ganu cepat sangat nak melatah, cik awek Royalti Ganu, jangan lah terlalu mengagung2kan orang… TGNA bgs dalam takbir agama, tapi ingt cik awek Royalti Ganu tidak semua manusia lakukan perkara betul.. Sampai skrng saya suka kelantan tu di takbir PAS, sbb saya sbb saya sendiri, kalau cik faham cik blh faham sendiri.. isteri najib xpakai tudung, mmg itu salah sangat2.. saya xpernh menyokong ia..

    boleh kah saya minta kitab mana yang mengatakan “hukum hudud tu hukum yg paling wajib d dahulukan”… Cik jangan suka2 meletakkan hukum aras mana…

    Kalau cik awek Royalti Ganu ckp, andai seseorng itu diktiraf oleh ahli ulama, kita xblh pertikai kn, kenapa apabila ahli ulama lain mengiktiraf tun dan najib, cik awek Royalti Ganu xboleh terima??? saya xfaham apa pegangan cik awek Royalti Ganu sebenarnya? Myb cik ni terlalu ulama dari ulama2 islam di negara luar kot…

    Satu lagi, knp cik awek Royalti Ganu melenting kuat, sdngkan ayat saya mula xde pun mengeji? atau adakah menteliti cik awek Royalti Ganu ni fikir apabila orng bercakap pd parti cik seolah2 menghina atau mengeji.. Saya tak tahu ttg orang lain.. cuma saya berckp di atas, sbb rs terpanggil…

    satu lagi ayat cik awek Royalti Ganu…. sy masih lg dpt mnutup aurat dgn sempurna wlaupun sdiri sy bnyk melakukan kslahan..usah persoal bgaimana cara khidupan sy kalo x kenal sape sy.. Sedap ayat itu, seolah2 ada pendirian… cik awek Royalti Ganu boleh bercakap jgn persoalkn ttg cik, kalau xkenal siapa cik, tapi dengan ringan mulut dan senang hatinya cik boleh persoalkan orang lain, dan …… cik jawab la sendiri… Cuma satu saya belajar dari guru saya, selagi pentadbiran sekarang menjaga dan melksana hukum islam, islam terbela, tidak di tindas, dan tidak bertentangan dengan ajaran islam saya ttp di situ.. Sbb saya agama islam dan bangsa melayu… tak perlu menghina orang, xperlu mencaci orang kerana ISLAM tidak pernah mengajar begitu..

      • along says

        Oh bulan mana bintang,
        ada balik kayu ara,
        oh bujang kemana menghilang,
        dalam bilik bersama ………..

        Khas buat seseoarang dari Ganuuuuu.
        rujuk video palsu(mungkin)…11 april 2013.

    • ............ says

      Manusia sekarang….
      Byk bicaranya….
      Byk perbahasannya….
      tp hanya kulitnya?
      di mana isinya?
      kata2 yg difikirkan indah…
      tp apakah objektifnya?
      mengharapkan kepuasan hati..
      oh..lumrah manusia…

  15. says

    malaysia cakap mcm btul je…ta sesuay dngan yg berlaku.jual organ tubuh tki dan menyikse ape ta tjadi pemusuhan..malaysia agama islam.indon agama islam..law malaysia bgaduh dngn indo.same saje ,dngn diri sndri..kalau pun indo beperang pasti malaysia hancur indo hancur.ini di manfaat kan para pemusuh islam.kite ber agame same.ber tuhan same.brkawan..bukan na ber musuhan.awak smue faham?.

  16. hamba allah says

    saya rasa teringin sangat nak tengok kemajuan malaysia semasa pemerintahan tun..tapi saya lahir tahun 1995..masa tun letak jawatan pon saya x tau apa2 lagi coz saya masih kecil..tapi saya still rasa bersyukur coz pm malaysia sekarang masih mampu memelihara kemajuan yang ada di bumi malaysia atas usaha tun dan pemimpin2 terdahulu…semoga allah s.w.t sentiasa merahmati negara kita dan mengkurniakan pemimpin2 yang boleh memelihara negara malaysia serta memartabatkan islam dan melayu di malaysia….amin

  17. tung tang says

    Mmg respek abis klu die ad dosa ke ape ke tu urusan die ngn Allah tp apa pencapaian die da buat kt Malaysia? lu pikir la sendiri.. dulu Tun M nk buat putrajaya masing2 sebok bantah skang putrajaya pembangkang sebok plak nk amek.. puihhh la

  18. umnen says

    Kerajaan ngan parti berbeza dan x sama..ape2 duit yg ada kt kerajaan adalah duit rakyat…duit itu dtang daripada kutipan cukai pintu n tanah yg diurus kn oleh pejabat tanah..ia juga hasil kutipan cukai jalan yg di laksana kn oleg jabatan pengangkutan jalan..kemudian terselit lah hasil kutipan lesen bangunan yg diuruskan oleh kementerian prumahan n krajaan tmpatan..x lupa juga hasil kutipan zakat oleh pusat zakat..dan jgn ssekali lupa akan cuka,i barang mkanan,minyak serta barang2 keperluan yg len hasil usaha kakitangan kmenterian perdagangan…tp apabila duit2 itu ingin diberi kn kpada rakyat sbagai imbuhan,knapa msti diberi di atas nama sesebuah parti????ada kah jabatan kebajikan x mampu mgurus kn wang tersebut??bagaimnna pula ngan kpwkm???diorang x leh nak agih kn wang tu ngan telus ke???adakah anggota2 ssebuah parti itu adalah lebih jujur dri kakitangan penjawat awan yg mlakukan kerja ngan telus dan berhemah???hidup bee end.. 39% Vs 47%

  19. says

    assalamualaikum.

    ramai berhujah menggunakan nafsu dan akal fikiran semata2…

    mari lah kita semua balik kembali ke jalan islam yg sebenar…
    berpandu pada alquran dan hadith..

    (note: masih ramai yg tak paham pasal hukum hudud, ada yg ingat tulis begini ” boleh kah saya minta kitab mana yang mengatakan “hukum hudud tu hukum yg paling wajib d dahulukan” : hukum allah tu mmg dah tulis bulat2 dalam al-quran.. macam mana ayat di turunkan utk kita wajib berpuasa di bulan ramadhan… sama juga ayat wajib laksanakan hukum hudud… nak kitab lain yg mana lagi? baca tafsir al-qran.. insyallah bole terang mata hati kita yg telah lama di gelap kan.. mari kita islam bersatu.. jgn biar musuh islam menhantui minta kita… musuh islam menyerang kita, serang minda sejak dari sekolah rendah… sampai lah ke peringkat tinggi.. sbb tu semua salah.. di-aggap betul… semua yg betul.. di anggap remeh.. insyallah kemenangan islam akan dtg… itu janji allah kepada kita. inssyallah aamin

    • Tanya Diri Sendiri says

      Bila nama Dah PELIK… En pelik jangan buat andaian sendiri tentang ayat orang lain, nanti jadi terbelit.. Timbul fitnah. Hukum ALLAH dh termaktub di dalam kitab Al-Quran xperlu di ragui lagi.. cuma saya bertanya pada cik royalti ganu aras mana yang dia perkatakan itu.. En Pelik… syurga dan neraka itu hak ALLAH, semua nya HAK ALLAH.. tiada siapa yang boleh menetukannya… Islam itu indah, bukan nya untuk di jual beli… Islam tidak pernah mengkafirkan umatnya, islam tidak menyuruh berbunuhan sesama islam, dan tidak pula sesekali boleh mempermainkan atas nama syahid… Kita ke yang menetukannya.. Sampai sanggup jual islam untuk menang.. En PELIK xperlu menetukan siapa mata hati gelap atau terang… Hanya ALLAH lebih mengetahui… jangan lah membelitkan lagi ayat orang EN PELIK…

  20. cetek ilmuku says

    tak sangka posting yg da lama almost setahun nie still ada yg comment and perdebatan..seronok baca semua yg diatas tu dalam tak sedar menangis jgk smpi menggigil badan..

    banyak sguh pakar2 ilmu dan ulama’ kecil yg berdebat di sini.. apa pon sy yg cetek ilmu teringin nk berkongsi sdikit perkara.. Islam adalah agama yg harmoni dan aman blh rujuk maksud islam tu sdri…

    sebelum kt terlupa kt yg ada skrg nie adalah zuriat yg dtg selepas nabi nuh iaitu selepas banjir besar.. dan bg kita di timur nie adalah dtg dr zuriat nabi ibrahim…mengenai perkara yg prnh di post oleh si fulan tentang mantan perdana menteri yg tak reti mngajar isteri nk bertudung n tak patut diikut n buang dia sbg pemimpin…lupakah si fulan tentang nabi nuh sendiri mngenai anak n isteri yg mati ditelan gelombang bah?? kerana apa?? dan kerana itu kt kn buang kan darjat nabi nuh??

    tentang kita menjatuhkan hukum keatas org lain n meletakkan syurga neraka org tu lupakah kita peristiwa seorang pelacur yg bg minum pd anjing yg dahaga?? bagaimana Allah mngampunkan dosa dia??padahal pada mata kasar kt nmpk seolah2 dia xkan bau pada syurga pon…

    benar hukum Allah perlu dijalankan… tak dinafikan itu adalah kesilapan..tetapi apakah kesan jika perlaksanaan itu dilakukan skrg?? apa kesan jangka pjg n pendek yg berlaku??bagaimana pulak undang2 dunia yg byk mnyekat undang2 islam tu?? sebuah pertubuhan yg dimonopoli oleh US?? tentunya kita akan jd mcm negara2 di negara saudara kt puncanya kerana perkara2 kecil..jikalau berlaku perang bersediakah kt?? benar utk berkata lbh mudah tp implikasi selepas itu bersediakah kt semua…

    kdg2 kt mudah menjatuhkan hukum tanpa berfikir… mana islam pd diri kt?? jikalau kt hanya pdg parti politik semata2 islam tak pernah ajar semua tu.. kt semua cb jd yg terbaik utk diri kita agama kita bangsa kt n negara kita.. syg pd negara itu sama penting dgn kt syg pd agama kita..

    ambil iktibar peristiwa saidatina aishah n ali a.s kerana taksub dua pengikut tu apa jd pada islam????????? sy sbg Islam sgt malu….. sbb keduanya adalah sahabat yg sgt rapat pada junjungan nabi kesayangan kita..tp oleh kerana salah paham n pengikut yg berkepentingan politik akhirnya menghancurkan ISLAM sampai ke hari nie!!!!! kita perlu ke sampai ke arah tu????

    tolongla pikir2 kan bersama… apa pon kedudukan syurga n neraka dosa dan pahala seseorang tu jgn jd tuhan untuknya…Hanya Allah yg berhak… jika pon hidupnya sbg seorang kafir hari ini ketika matinya mgkn dia Islam….jika lahir pon kita sbg Islam blom tentu kita mati sbg muslim sejati…..

    wallahualam

  21. don juan says

    ler…takkan nak kata yang huduh2 depan2…

    biasa lah….tunggu pulak lepas dia mati

    lagi melangit puji pujian lerrr…..

    hakikatnya…kat belakang di maki cukup2…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *