Presiden Paling Miskin Di Dunia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, biasanya bila menjawat jawatan presiden biasanya mereka termasuk golongan yang berharta dan mewah, tapi lain pula dengan seorang presiden ini, presiden ini dikatakan antara presiden paling miskin di dunia..

 

Menjadi individu ternama apatah lagi menjawat jawatan sebagai pemimpin negara akan menyebabkan segala gelagat dan tindak-tanduk akan sentiasa diperhatikan.

Tujuannya, sama ada untuk dijadikan panduan oleh penyokong atau ancaman terhadap penentangnya.

Tetapi, Presiden Uruguay, Jose Mujica tampil dengan sisi eksentrik lari daripada kebiasaan presiden lain yang sudah biasa hidup mewah.

Mujica dilantik memegang jawatan itu pada 2009 bukan sahaja menjadi sumber inspirasi rakyatnya bahkan masyarakat dunia yang begitu mengaguminya.

Lelaki berumur 77 tahun ini rela memilih untuk hidup sederhana di sebuah rumah ladang milik isterinya, Lucia Topolansky di Montevideo, ibu negara Uruguay walaupun kerajaan menyediakan istana presiden yang selesa untuknya.

Malah, dia yang tidak mempunyai zuriat telah mendermakan 90 peratus gajinya untuk golongan miskin dan usahawan kecil.

Rumahnya dikelilingi tanaman jagung dan bunga yang diusahakan sendiri. Hanya terdapat dua orang polis yang menjaga keselamatannya selain seekor anjing peliharaan yang diberi nama Manuela.

Bekalan air diperoleh daripada telaga di belakang rumah manakala pakaian tersidai di ampaian menjadi pemandangan biasa di belakang rumahnya.

Gaji Mujica kira-kira RM40,000 namun hanya RM2,500 yang ditinggalkan untuknya.

Selain itu, aset yang diisytiharkan hanyalah sekitar RM675,000 termasuklah rumah dan tanah ladang, traktor dan sebuah kereta buruk, Volkswagen Beetle keluaran 1967.

Kehidupan presiden ke-40 Uruguay ini didasari sejarah perjalanan hidupnya semasa muda.

Beliau menganggotai kumpulan gerila Tupamaros yang dibayangi gerila Cuba pada 1960 selama 10 tahun.

Lelaki yang mengamalkan diet vegetarian ini pernah dipenjarakan selama 16 tahun sebelum dibebaskan pada 1986.

Katanya, hidup di penjara banyak mendewasakan dirinya kerana keadaan fizikal tempat tahanan itu yang buruk selain sering diasingkan dengan banduan lain.

Malah, beliau mendakwa pernah ditembak sebanyak enam kali tetapi mujur umurnya masih panjang.

“Saya digelar sebagai Presiden paling miskin di dunia tetapi saya langsung tidak berasa miskin.

“Orang miskin ialah mereka yang berusaha untuk memenuhi kehendak hidup serba mewah dan akhirnya sentiasa tamak untuk mendapatkan harta,” ujar Mujica. Tutur Mujica, beliau bebas memilih apa sahaja yang dihajatinya.

“Saya senang menjalani hidup sebegini sehingga akhir hayat,” katanya sambil duduk di kerusi usang di rumahnya menggunakan kusyen yang diberikan oleh pembantunya, Manuela.

Menurut deklarasi hartanya, bekas pemimpin gerila itu tidak mempunyai akaun bank dan aset lain. Bagaimanapun dia mempunyai sebuah ladang bunga kecil yang diletakkan atas nama isterinya.

Presiden Uruguay ini berbeza berbanding dengan Naib Presidennya, Danilo Astori yang mengisytiharkan kekayaannya sebanyak AS$250,000 (RM761,124.81).

Ini termasuk sebuah rumah dan kereta yang bernilai 10 kali ganda daripada kereta Volkswagen Beetle milik Mujica.

Walaupun sikap kesederhanaannya terserlah, beliau juga tidak sunyi daripada kontroversi.

Beliau menyokong cadangan undang-undang yang membenarkan pengguguran bayi dalam kandungan sehingga berumur lapan bulan namun undang-undang itu belum dilaksanakan.

Anak kepada petani miskin ini juga menyokong perdebatan untuk melaksanakan penggunaan kanabis. Cadangan itu bertujuan mengurangkan kegiatan jenayah dan keuntungan daripada aktiviti pengedaran dadah, selain mendorong penagih dadah berat beralih kepada ganja.

“Penggunaan ganja bukan isu utama tetapi rangkaian urus niaga dadah berterusan ialah faktor penarik yang perlu diatasi,” tegas beliau.

Sungguhpun, pendirian keras itu menyebabkan kepercayaan terhadap Majica menurun namun dia tidak khuatir kerana undang-undang negaranya tidak membenarkan pilihan raya baharu sehingga 2014.

Selain itu, umurnya hampir mencecah 80 tahun menyebabkan beliau tidak akan mempertahankan jawatan presiden berkenaan.

Namun, beliau layak untuk menerima pencen kerajaan dan sama seperti bekas presiden sebelum ini, waktu persaraan boleh dihabiskan tanpa memikirkan soal kewangan.

Malah, presiden ini boleh terus melakukan aktiviti kesukaannya iaitu menanam pokok bunga hiasan dan berkebun. – Kosmo Online

Incoming search terms:

  • negara paling miskin di dunia
  • orang termiskin didunia
  • orang paling miskin di dunia
  • orang termiskin di dunia
  • negara miskin di dunia
Artikel lain..

Comments

  1. kak piah says

    kalau najib buat camni,, apela kutukan hebat yg dy akan dapat.. pasal mentaliti org malaysia ni xsama dengan org lua.. kan kan kan.. akui lah kebenaran yang pahit ini

    • awek Royalti Ganu says

      alaa k.piah,, xperlu smpai najib duk ladang.. cukup stakat x perlu hidup mewah2,,terutama utk kemewahan istri dia.. amalkan zuhud,bukan enjoy dgn harta rakyat..

      • Menu Here says

        mcm mane tau PM enjoy harta rakyat?? tuduh bdosa jugak kan? kan? kan? klau btol,itu urusan dia ngan Allah SWT la,,,

    • awek Royalti Ganu says

      tok guru nik aziz lebih kurang mcm nie.. :).. zuhud,,xde istilah nk bermewah2,,tgk aje rumah dia,, ALLAHurabbi,, mcm rakyat biase,,kperibadian dia,pemakaian sunnah dia.. PM kite skrg ade mcm tu? :D

  2. Sahabat Perantauan says

    Presiden ini adalah yang terbaik diantara yang terbaik di dunia…Semoga beliau panjang umur..Kita sepatutnya mengambil iktibar daripada Presiden ini..istilah tuduh menuduh atau bercakaran di laman sosial, tak sepatutnya berlaku..yang penting kita saling hormat menghormati..Buat yang terbaik untuk diri sendiri..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *